U bevindt zich nu op: De Jaren 1968-1971 1970

1970

Dreigende NF-5 Northrop wolken komen er dit jaar aan de anders zo azuurblauwe lucht. De eerste voorbereidingen zijn reeds getroffen en de kreten vol met superlatieven over de goeie trouwe F niet van de lucht. Overigens blijkt dat dezelfde termen eerder zijn aangewend voor de Thunderjet toen die op stal moest. Redenen om aan te nemen dat het puur sentimenten zijn. Als je dan zo bedroefd bent over het naderende onrecht dat zal worden aangedaan aan de trouwe merry, dan is feesten zeker op zijn plaats. De Luitenant Barney Booy schoof het ijzer dan ook in het vooronder om de 100.000 vlieguren vol te maken op12 januari. Bij een waardig afscheid past dan ook nog een laatste groet aan de fans en derhalve op weg naar Bodø. "Artic Express" was de laatste AMF oefening voor de F-84F. Ook dat verliep vlekkeloos. Wel veel testhopjes, o.a. voor vaders Tichelaar, niettegenstaande dat; iedereen en alles kwam en zag Bodø en overwon de lange thuisreis. Goed, zoals ik zei een laatste groet aan alle fans dus in augustus nog vlug even naar Gilze-Rijen en Leeuwarden. Intussen was het 315 squadron op 1 mei 1970 van Eindhoven uitgeboekt om verder te gaan voortleven of voortbestaan in het "Tukkerland" Sportief gezien deden de F-84F wolkenridders nog een goede poging om de Vliegervijfkamp te winnen, maar van Peppen, Lokhorst, van den Hout, Leenen en van Woerkom moesten zich tevreden stellen met een 3e plaats op 10 april. Een andere sportieve prestatie werd nog even vlug in de lucht geleverd. Het F-84F voorvliegteam, onder de naam "The Rascals" demonstreerde o.a. op 30 mei nog een keer. Leden van het team waren Ben Droste alias Charlie Pich Up, Ron van Broekhoven alias Stalling Mac, Kees Hogers alias Billy Bail Out en Jan Smit alias Joe Stoop. Spätind had eenieder nog meegemaakt alvorens het squadron werd opgesplitst in een 314A en een 314B groep op 19 april. Intern werd in juni nog vlug even een weaponmeet afgewerkt voordat op 4 augustus alle F-84F vliegers op een hoop werden geveegd met hun kisten incluis. Iedereen kreeg te horen waar hij heen ging en de eerste gelukkigen waren reeds vertrokken naar Canada voor hun training op de Northrop F-5. Het oudje of oudgediende zoals je wilt, moest nog wel optreden en wel op 9 oktober om de windgevoeligheid van de ANWB borden te testen en op 14 oktober om met 80% gas het programma "Wereld op Wielen" in de wind te zetten. Kun je nagaan waar je al niet goed genoeg voor bent! In december vlogen Ron van Broekhoven en Roel van der Kooy werkelijk voor het laatst naar Bodo om daarna per strontkar van een lokale agrariër te worden teruggehaald. Alvorens op 21 december werkelijk de Last Post te blazen voor de F-84F wordt op 9 december nog langs alle Nederlandse vliegvelden een Fly Pass gehouden. Maar goed, met het jaarlijkse Whiskey feest was het gedaan met de Streak. Als hippy verliet ie 314, op weg naar de eeuwige jachtvelden.

<<<----- Vorige - Volgende ----->>