U bevindt zich nu op: De Jaren

In 1966 kwam ik ( Jaap Mulder ) naar Eindhoven en vond al gauw mijn plek bij het vliegveld.
Het was er altijd druk met "spotters" en andere bezoekers.
Je maakte er snel vrienden met collega spotters, hoewel het bij mij niet zo extreem was als bij sommige anderen.
Op de Vliegbasis Eindhoven lagen drie Tactische Squadrons: 314, 315 en het 316 Squadron.
Om de 5 á 10 minuten stegen er meestal vier stuks tegelijk op in twee rijen van twee. dat ging zo elke dag door vijf dagen in de week van 8 uur 's morgens tot 5 uur 's middags, plus één maal per week, op dinsdagavond, "avondvliegen" tot ongeveer 10 uur 's avonds.
Dit gaf uiteraard een enorme geluidsoverlast vooral in het wijkdeel Strijp, dat net in de aanvliegroute lag.
Maar niemand klaagde er echt over, het vliegveld hoorde er gewoon erbij.
De startbaan lag ongeveer haaks op het Beatrixkanaal, en parallel langs het kanaal liep een weg, de Sliffertsestraat.
Om te zorgen dat geen verkeer over de Sliffertsestraat reed op het moment dat er een vliegtuig over kwam, op een hoogte van ongeveer 8 á 10 meter, stonden er stoplichten, en moest je dus stoppen maar je kon ook gewoon doorrijden dat dan ook veelvuldig gebeurde.
Regelmatig waren er files als er veel geland werd of doorstarts werden gemaakt, maar als het even mogelijk was, werden er wat rondjes gevlogen om wat doorstroming in de verkeerssituatie te bewerkstelligen.
Veel mensen die doorreden op de fiets, brommer of auto en het niet in de gaten hadden schrokken zich wezenloos als er recht boven hen op zeer geringe hoogte een vliegtuig overkwam.
De parkeerplaats of spottersplaats lag langs het kanaal en schuin achter de kop van de baan op zo´n 100 meter afstand en je keek dus schuin achter tegen het vliegtuig aan.
Je hoefde ook niet flauw te vallen de honger of dorst in alles was voorzien, friet, frikandellen, drinken, noem maar op.
De baan was ongeveer 2000 meter lang en 25 meter breed.
Er was ook een burgerdeel en een maal per dag was er een vlucht naar Amsterdam.
Tegenwoordig is het "Eindhoven Aiport" met een baan van 4000 meter lang en 45 meter breed, en voor een groot deel burgerluchthaven.
Het ligt noordelijk op ongeveer twee kilometer van waar het vroeger lag en waar nu de wijk Meerhoven is verrezen.
De Luchtmacht is nog aanwezig met het 334 transportsquadron met twee DC10 passagiers/tankvliegtuigen, twee Hercules transportvliegtuigen en nog enkele andere types.

De verhalen en de meeste fotos komen uit het boekje "314 squadron, zie ze vliegen"
Ik kocht het boekje tijdens een vliegshow in 1978, in Kokszijde, waar we met 7 man naar toe waren gegaan.
Daar stond een NF-5B (tweezitter), de K-4009 van 314 sqn.
De twee piloten hingen over een hekwerk dat rond het vliegtuig geplaatst was. We maakten een praatje met de twee vliegers en vertelden dat we uit Eindhoven kwamen. Wij mochten het vliegtuig van dichtbij bekijken. Een van de maten had zijn zoontje bij zich en het jochie mocht in de cockpit zitten waar hij bijna niet meer uit te krijgen was.
De twee vliegers hadden jubileumboekjes "314 squadron zie ze vliegen" bij zich en vroegen of wij er een wilden kopen voor 15 gulden en wij deden dat.
Bij de hoofdpoort van Eindhoven, kon je achter de LBK (bewaking) van alles kopen ook boeken en ook het jubileumboekje van 314 en kostte..... 7½ gulden.
Dus ze hebben goede zaken gedaan in Kokszijde want ze verkochten er behoorlijk veel van.

Het boekje is voor zover mij bekend nooit in de boekhandel verschenen en was uitgegeven binnen het squadron en de basis.
Het is voor mij een uniek boekje, en stelt mij in staat om met deze site anderen deelgenoot te maken met het 314 sqadron in de periode tussen 1952 en 1977.
En misschien dat oudgedienden van 314 squadron zich herkennen van de foto's en uit de verhalen.

Het volgende blad ----->>