U bevindt zich nu op: De Jaren 1968-1971 1971

1971

Dit jaar zou bijzonder moeilijk worden. Conversie, veel overplaatsingen en een nieuw vliegmachien waren de vermoedelijke redenen. In 1970 was de eerste NF-5 op Eindhoven geland en dit jaar zouden er vele volgen, al zou het aantal van de Streak nooit meer geëvenaard worden Om te demonstreren dat de NF-5 echter een waardige opvolger is toont de Kapitein Campfens aan ZKH Prins Bernhard alle mogelijkheden van de kist. Anderzijds is de Rooie Verdonkook niets te gortig om eenieder de sentimenten van de Streak uit het hoofd te vliegen. Ondanks de overschakeling zijn er nog hardnekkige deurdouwers die de Streaks laten voortbestaan. Op 7 januari landen er nog twee Streaks uit Leeuwarden gevlogen door Pijls en Henni. De kisten hadden aldaar dienst gedaan als sleepvliegtuig voor de Frisian Air Defence Force. Geheel voorzien van de lokaal in het hoge noorden bekende spreektaal werden de F's aan de grond gezet. Om daar een einde aan te maken werden alle F's afgevlogen naar Ramstein zodat niemand er meer fratsen mee uit kon halen. De laatste zes kisten vertrokken op 8 februari. Op het veld bleven slechts enkele door de Redskin Indians gekannibaliseerde decoys staan, waarvan er één jaarlijks op Wonderland (een jaarlijks vakantie evenement voor de jeugd), door de Eindhovense jeugd is te bezichtigen. Om nu onmiddelijk ook maar alle herinneringen terug te dringen volgde na Spätind een squadronrotatie naar de Noorse F-5 basis Rygge met het 332 squadron. Gezien het feit dat er dit jaar weinig routine verplaatsingen waren geweest en zouden komen, werd het pinksterweekend op de "Camping Duinzicht" te Koudekerken wederom gerealiseerd. Kapitein Nico van Beers was zoals steeds bij dit soort van recreatieve evenementen de grote animator. Op 2 juli werd de in 1958 begraven "Spirit van 316" weer boven de grond gehaald en ook dit festijn was rijkelijk bezegend met woorden en gerstenat. Een opendag op Eindhoven op 18 september was direct een goede reden om met een voorvliegteam op te treden. Toch nog een beetje nostalgisch wantde naam van het team was wederom "The Rascals". Deelnemende leden nu: Ben Droste alias Charlie Pich Up, Willem Sneek alias Quick Nozzle, Erik Kroes alias Roger Rudder en Jan Smit alias Joe Stoop. De nieuwe kop van het NF-5 vliegen was er dus meteen vanaf. Tripjes buitenland waren ook al niet van de lucht,zo ook het veelgevraagde optreden Static Shows in het buitenland. Jan Smit ging er met Charlie Maas zelfs voor naar Aviano, alwaar hij demonstreerde met main-gear uit. Velen dachten dat het zo hoorde maar een Turkse crewchief wist wel beter en verhielp het euvel. De autoraces werden op 18 juli nog gehouden. Klinkende namen als Liane Engeman, Chiotakis, Hezemans etc. scheurden met hun bolides over de race tracks van 314. Nou, en alvorenshet jaar af te sluiten opende Kolonel A.J. Ponte nog de nieuwe TD-Crewroom op 29 november; vond er op 1 december een autorally plaats en kreeg Ops officier Harrie Simons het Jenerkruis. Ja, het whiskey feest was er ook nu weer, saai hè. Toch geen einde van 1971 zonder de mededeling dat Willem Sneek een tevredenheidsbetuiging van de C-CTL ontving voor zijn zeer goede optreden bij problemen die zich in de lucht voordeden op een van de High Flights; dat in de Anthonie Fokker school een F-84F staat die op 12 november genoemd werd naar een oud leerling: Neus Versteeg; dat op 2 april de Majoor P.M. Schlösser het commando overnam van de Majoor W. Fleuren; dat op 13 mei het 630 squadron op Gilze-Rijen werd ingedronken en last but not least dat Ikelaar "Chef de Canaille" was op 1 juli.

<<<----- Vorige - Volgende ----->>