U bevindt zich nu op: De Jaren 1972-1974 1972

1972

Vlogen er in de jaren vijftig eens drie squadrons 314,315 en 316 vanaf Eindhoven, in 1972 werd het in 1971 uit de spirit herrezen 316 squadron overgeplaatst naar Gilze-Rijen en bestond er op Welschap nog maar één vliegend squadron. Dit alles kwam de rivaliteit en de sfeer niet ten goede. Het kwam misschien ook door de donderslag bij heldere hemel die de overplaatsing van 316 aankondigde. Niemand wist wat 314 boven het hoofd hing, los daarvan was de hele Eindhovense kwestie een domper op veel arbeidsvreugde. Er kwamen steeds meer klachten over geluidshinder, en de komst van actie groeperingen tegen het militaire vliegveld. Toch werd de taak uitgevoerd en er werd door gevlogen met veel ijver en plichtsbetrachting, getuige Kruts Kroonenberg die in december 1972 het 10.000ste NF-5 uur volmaakte. Dat niet al die uren vanaf Eindhoven waren gevlogen zal iedereen duidelijk zijn. De oefening "Strong Express" was een uitgelezen oefening om uren te maken en de kist operationeel te testen. Getuige hiervan is de dolle dinsdag van Cees Campfens met 57 gehaalde sorties en 60 geplande. Let wel dit alles moest met minder vliegers en vliegtuigen dan ten tijde van Majoor Fleuren. Het jaar 1972 was vrij vlug omgevlogen, al was er minder spectaculairs gebeurd dan in menig ander jaar. Natuurlijk het squadron was voor de eerste keer met de NF-5 naar Bodø geweest. Uiteraard was het squadron weer operationeel geworden en kon de Tac-Evals steeds weer met open vizier tegemoet treden. Majoor Harrie Simons werd echter bijtijds, gezeten op grote F84F pylontank, omgebouwd tot klapsigaar, afgestuurd naar 2ATAF. Kapitein Cees Campfens volgde hem op als Ops officier.Tegelijk kwamen een nieuwe Intell baas en GLO op het squadron. Later was er nog een bescheiden feestje te bouwen rondom de beëdiging op het squadron van Adrie Spies. Noeste arbeid had hem zover gebracht. Op naar 1973 met een stevige kist whiskey achter de kiezen was toen het devies.

<<<----- Vorige - Volgende ----->>