U bevindt zich nu op: 314 Taal Anecdotes

De begraven fiets
Plaats van de handeling was de lijnkeet. De plaats waar de Technische Dienst koffie dronk en waar tevens de linechief zat om de technische zaken te regelen. Op een dag werd het verbod uitgevaardigd dat er geen fietsen meer tegen deze keet geplaatst mochten worden. Je begrijpt 't al. Na enige dagen was er nog steeds 1 man die zijn fiets tegen de houten keet parkeerde. Daar werd door collega's het volgende op gevonden: Er werd een flink stuk grond omgespit, het zadel en het  stuur werden van de fiets afgeschroefd en hier op de juiste afstand ingegraven. Het frame werd op het dak gelegd. Toen de man in kwestie naar buiten kwam en zijn fiets daar zo zag liep deze enigzins geprikkeld naar zijn zadel en stuur, pakte dit vast, gaf een ruk en viel onder algemene hilariteit ruggelings achterover.
 
Eierkolen in plaats van eieren
Er was een tijd dat er op de lijn regelmatig eieren gehaald werden. Iemand had ook eieren ingeslagen en deze netjes in doosjes achterop zijn fiets in 'n tas gedaan. Een ander had dat gezien. Er werd iemand gehaald als afleidingsmanoeuvre. Je begrijpt 't al, de eieren werden omgeruild voor eierkolen. Kan je 't gezicht van de man indenken toen hij 's avonds de eieren aan zijn vrouw overhandigde.
 
De opening van de crewroom
Ook bij de Techniek van het squadron kwam het regelmatig voor dat het interieur van de crewroom vernieuwd of verfraaid werd. Toen majoor Poublon, in 1955 Squadron Commandant werd, was dit wéér eens 't geval. De opening werd als volgt uitgevoerd. De vliegers werden opgehaald met een trekker met allerlei versierde  wagentjes er achter. Voor de crewroom was een stellage gebouwd van hout waar een bord op bevestigd was, waarvan het opschrift luidde: "HULDE AAN HET BRUIDSPAAR", wat trouwens nergens op sloeg, daar tussen een dikke balk waarop stond: "ARBEID ADELT" en een zaag. Dit alles werd op plechtige wijze aan de commandant overhandigd. In plaats van een schaar om het lint door te knippen, moest hij aan het werk om de dikke balk door te zagen, wat de opening van de crewroom zou betekenen.
 
Generaal, telefoon voor U!
Tijdens ons laatste verblijf in Noorwegen, in Bardufoss, kregen we vaak bezoek van hoge militaire gasten. Op een dag kwam de oppercommandant van alle Noorse troepen op bezoek, een militair die zo langzamerhand al gewend was dat alles tot in de puntjes geregeld werd. Wij, Redskins, hadden het die dag niet zo druk want het weer was slecht en de oefening liep op de laatste benen zodat de crewroom keurig opgeruimd was voor het bezoek. Toen de generaal binnenstapte zag alles er piekfijn uit en met zijn uitgebreide staf van kolonels en overstes keuvelde hij "ongedwongen" met de aanwezige 314 vliegers. Even later stapte de lt van der Lugt naar hem toe en met de woorden "telephone for you sir" overhandigde hij hem een telefoonhoorn. Waarschijnlijk is een generaal er zo langzamerhand al aan gewend dat iedereen hem met telefoons achterna loopt want middenin de crewroom nam hij de hoorn aan en begon te antwoorden. Na wat Noorse volzinnen gesproken te hebben, bleek hij geen antwoord te krijgen. Op dat moment haalde de luit de telefoonkabel uit zijn binnenzak (die daar al die tijd ingezeten had) en toonde de generaal het losgetrokken einde van de kabel terwijl hij de histoische woorden sprak: "I'm sorry sir, I believe you're disconnected now". De generaal had dit uiteraard nog nooit meegemaakt en terwijl gespannen hoofdofficieren angstig toekeken hoe hun baas zou reageren begonnen de aanwezige maten bulderend te lachen. Tenslotte besloot hij ook maar, op de bekende  boer-met kiespijn-manier, te gaan lachen. Pleun was toen al op weg naar de flightline, in de dienstauto van de generaal.
 
De internationale filmploeg
In het jaar 1956 kwam het bericht dat er een internationale filmploeg opnamen op 314 squadron zou komen maken. Als er zoiets op komst was, was de Sergeant Pieter Jelle de Groot altijd de grote promotor om een grap uit te halen. Er werd een hydraulisch platform aangesleept welke in de hoogste stand werd gepompt. Bovenop werden allerlei toestanden gedrapeerd die een zogenaamde filmset moest voorstellen. Toen de echte filmploeg aankwam en met de opnamen begon, werd het platform door de gezamelijke crewchiefs over de lijn geduwd met er bovenop enkele crewchiefs met de pet achterstevoren die druk het filmen nabootsten. Wat bij de echte filmploeg een grote hilariteit opwekte.