U bevindt zich nu op: 314 Move's 1970 - 1976 1975

1975 vangt aan met "eindelijk" weer eens wat mensen die de cursus in Spätind gaan volgen. Ze vormen twee groepen want opnieuw is er veel doorstroming geweest en er zijn veel nieuwe vliegers. 's Zomers hebben we de derde achtereenvolgende squadronrotatie naar Italië, dit maal met een zeer operationeel Tigersquadron, waarvan verschillende leden zich zelfs in het Engels verstaanbaar kunnen maken. Er komer 3 Tigerfighters naar Eindhoven en 5 F-5's vullen de strijdmacht van 21 Gruppo op Cameri aan. De Italianen zijn de eerste die net doen of onze baan even breed is als een normale en zij vliegen heel wat sorties. De eerste de beste dag dat ze vliegen missen ze trouwens op het nippertje een Boeing 707 die rustig in een luchtweg vliegt. Na een briefing over het ingewikkelde Nederlandse luchtruim gaan de Italiaanse luchtridders met huntechneuten naar Amsterdam, wat ze natuurlijk erg mooi vinden. In Italië vechten de Redskins ondertussen dagelijkse luchtslagen met de Tigers die primair een luchtverdedigerssquadron zijn. De Nederlandse techniek van kogelhard en zeer laag naar het target, in dit geval het niet langer gebruikte vliegveld Levaldigi, vliegen, brengt de 104-vliegers die dit vliegveld verdedigen toch duidelijk in problemen. de gevolgen zijn meestal een "big calderone over Levadigi" met onbesliste uitslag. Daarna formeert het hele Vieske op tot een 8 of 10 vliegtuigformatie die wat laag over Camari vliegt. Het einde van de trip is dan voor iedereen een actual-low-fuel-full-stop. De Redskins gaan een weekend naar Venetië en geven aan het eind van hun bezoek een saté-feest waarbij blijkt dat goede hete saté Italianen meer problemen geeft dan de spaghetti aan ons. Want in Eindhoven bieden de Tigers ons een spaghetti-feest aan compleet met wijn. Aan de rotatie houden we beste herinneringen over en dat klopt volgens "Lest best en "Driemaal is scheepsrecht". Maar de terugkerende maten kregen nauwelijks kans om eens uitgebreid te gaan vertellen want het hele squadron vertrok naar Bodø voor de oefening "Barfrost". Het is natuurlijk fijn om eindelijk weer eens een keer in Bodø te zijn. Maar allerlei goden zijn niet met ons. Er gaan veel vliegtuigen kapot en het weer blijft de hele oefening zeer slecht. Er zijn maten die in twee weken twee vliegtripjes maken en dat is niet vet. Qua public-relations  zitten we dit jaar wel goed want speciaal voor deze oefening hadden we 1500 stickers laten maken met een vliegtuigje - en een Noorse en Nederlandse met het opschrift "Greetings from 314 squadron Eindhoven - Netherlands to Bodø - Norway". Waar je ook komt overal vind je deze stickers. Zelfs het smetteloze SAS-hotel moet speciaal personeel inhuren voor het verwijderen van stickers. Het was drie jaar geleden dat we grootscheeps in Noorwegen waren geweest maar wat velen opviel was dat de prijzen hier ook flink waren gestegen. Een pilsje voor 16 kronen (8 gulden) was normaal, maar toch kon je in de avonduren nogal wat Redskins down-town tegenkomen. Op de basis was het ook best uit te houden want vroegere Floshol werd weer ingenomen door de bekende movecrewroom. De Noorse lunch, die bestaat uit zeer veel dode vis, wordt door velen niet zo erg gewaardeerd en duizenden uitsmijters, gehaktballen, broodjes knakworst en nog veel meer koffie veranderde van eigenaar. Het moreel blijft gelukkig goed want soms zijn er toch dagen dat we wat luchtsteun geven. We krijgen ook allerlei kranten op bezoek en de laatste dagen kunnen we het eindfeest rustig voorbereiden omdat er in drie dagen tijd ongeveer 7 cm water valt. "Geen drank, geen klank" komt weer goed voor de dag en we leren de Noren de laatste carnavalsliederen plus nog wat smerige all-time-Air-Force-songs. Nadat we terugkeren op Eindhoven blijven we daar de rest van het jaar rustig uitzitten want het is weer mooi geweest.