U bevindt zich nu op: De Jaren 1972-1974 1974

1974

Om maar meteen met een lading peut de Noorse oefendeur dicht te smijten werd de AMF oefening "Argus Express" gecancelled. Voor velen een reden om aan te nemen dat Noorwegen voorgoed voor 314 taboe zal zijn. Al eerder was in de wandelgangen geopperd dat door het fietspad op Eindhoven en een andere taakverdeling binnen de Noorse Luchtmachtde move-taak aan 314 zou worden ontnomen. Achteraf blijkt niets minder waar. In juni volgt een squadronrotatie met 104 jongens van Istrana. Als we niet naar het noorden kunnen, gaan we maar naar het zuiden moet de gedachte geweest zijn. De uitwisseling loopt beter dan die in 1973 maar spaghetti eten en Italiaans spreken blijven toch anders dan smørrebrød eten en øl drinken. Desalniettemin was het probleem hier voor de Italianen groter dan voor de Ollanda's in de Po-vlakte. Op 26 maart krijg Jan Smit een tevredenheids betuiging voor zijn snel en doortastend optreden bij een crash op de range. Eerder had het squadron van de Commandant Commando Tactische Luchtstrijdkrachten een lofbetuiging gehad voor het optreden tijdens "Absalon Express". Op 29 april haalde Karel Renzema zijn 4000ste vlieguur. Waarlijk niet weinig maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Jan Geeve er toen al meer dan 6000 bij elkaar had gefladderd en Thomas van Iersel meer dan 5000. Maar ja, dat zijn getallen die niemand nu nog zo een twee drie haalt. Wederom werd dit jaar een weaponmeet gehouden. Juist op tijd had de Red Flight van Karel Renzema z'n joker ingezet, wie dat was laten we in het midden, om op 22 april met de eer te gaan strijken. Was Nico van Beers eerst de grote regelaar van dit soort onderlinge strijd, nu was het Red Verdonk zonder daarbij anderen te kort te doen. Intussen was Bert Oling als jonge HLO-KMA punk opgevolgd door een nestor uit de TD, n.l. Jim Dekkers. Deze statige fietser zou zelfs Abraham op het squadron ontmoeten. Fietsen kon ie, getuige zijn weekend tripje naar Lourdes. Om het squadron bezig te houden, althans zo leek het, moesten computerkaarten worden ingevuld bij iedere vlucht. Een heleboel heisa om te weten hoe de geluidsoverlast, berekend in kosteneenheden, lag rondom de basis. Eerder had 314 al deelgenomen aan een "inbreker project" en later zouden er andere projecten volgen. Omdat de Green Flight naar Istrana was geweeest (het vieske bestond uit Lucas Roosma, Hens Bogaard, Thomas van Iersel, Dolf van der Pas, Nico Theunissen, Sjef Kerkhofs en Peerke van Moorsel), wilde de de Blue Flight naar Bodø. Uiteindelijk had de Red Flight al de meet gewonnen. Goed, het gebeuren ging door, al veranderde Bodø in München. Scheelt een slok op een borrel ofwel geen øl en veel Beierse Hupsassa. Inmiddels vertrekt de eerste squadronmaat naar KLU-Noordzee en wel Rob Staal. In juli vliegen Dolf van de Pas en Bal van IJzendoorn het 25.000ste straalvlieguur vol sinds de oprichting in 1952. Tengevolge van een in het vliegkantoor verblijvende wesp en de door deze uitgedeelde steek komt Bal onder medische behandeling en ondergaat Dolf de ceremonie alleen. De wespensteek was niet de enige dierlijke attack op een lid van 314. Later dit jaar wordt Nico Link van Berkel aangevallen door een vlaamse gaai. "DE Schele" slaat met een 50.000 kaart zijn collega "schele" met een ferme tik uit belans waarna de gaai een tijdje in een rusthuis op adem mag komen. Je vraagt je af wie nou scheel was en of er überhaupt wel een schele was. In augustus gaat Red Flight als nog op pad en wel naar Villa Franca in Italië. Uiteindelijk werd het Rimini maar Italië bleef het. Sinds lang hield 314 in september een nachtoefening met escape adressen, rivierovergang en wat sjouwwerk. De pastoor was zelfs van de partij. Een weaponmeet tussen 314en 316 met wederom als inzet de "Oonincx trofee" doet de gemoederen hoog oplaaien. Het blijkt dat de "Generaal Zegers trofee" de "van Arkel schiettrofee" het qua populariteit het niet haalden bij deze "Oonincx trofee" Dit verklaart waarschijnlijk het bestaan ervan nog steeds, terwijl de anderen een zachte dood zijn gestorven. Om 314 te laten winnen had Pleun van der Lugt namens de Green Flight niet de joker maar z'n Daf ingezet. Nou 314 won ook en dat was logisch, niet dan? Een skelterfeest besloot de Meet. Slecht afgestelde motoren en wederzijdse sabotage verziekten de handel en wandel van de karretjes. Sportief gezien kreeg 1974 haar hoogtepunt met de uitreiking van 314 shirtjes aan het voetbalteam door de almoezenier de Bont. Andere sportieve momenten waren het langdurig optreden van Goof Goes met z'n gipsen poot. Het winnen in augustus van de jaarlijkse tweezitterwedstrijd van de Aero Club Eindhoven door Bert Kuijper en zijn Anne, 2 uur en 29 minuten over de 100 km driehoek, mogen zeker niet onvermeld blijven in 1974. De tevredenheidsbetuiging die uitgereikt werd aan Sgt-Maj. P.van der Giessen en Sgt.1ste klas Ch de Vries bij het doeltreffend optreden na constatering van een brandstoflekkage en na het behalen van het B-3 brevet en een gedeelte B-1/B-2 aan crewchief Bert van Steijn. Als werkelijk het einde kwam dit jaar Sinterklaas Pleun met medewerker Nico Link op bezoek en deelde enkele kwinkslagen uit tijden s de ochtendbriefing. Ja, over het Whiskey feest praten we verder maar nit meer.

<<<----- Vorige - Volgende ----->>