U bevindt zich nu op: 314 Move's 1961 - 1968

In de zomer van 1961 wordt de eerste AMF-oefening in het noorden van Noorwegen gedraaid en 314 brengt enkele weken ten noorden van de Noordpoolcirkel door op de basis Bodø. Deze basis is gebouwd op een schiereiland met aan de ene kant bergen, de andere kant een fjord en de rest de koude Atlantische Oceaan. Maar de eerste ontmoeting met Bodø is niet geheel negatief uitgevallen (het was tenslotte zomer en niet zo koud) en 314 zal nog vele malen hier neerstrijken. De kranten in Noord Noorwegen staan vol met artikelen over de Nederlandse vliegtuigen op Bodø en leggen de bodem voor een enorme populariteit die 314 squadron sindsdien in de omgeving van Bodø heeft. Het jaar 1962 brengt de Eindhovenaren tweemaal in Noorwegen en beide keren in Bodø. Het eerste bezoek was een  squadronrotatie met 334 squadron dat toen met Sabres vloog. Een aantal Noren zit in Nederland en een aantal Nederlanders in Noorwegen, waarbij het de Noren toch wel opvalt dat de Hollanders er zo langzamerhand toch wel kaas hebben gegeten van het fjordenvliegen. Na de rotatie met 334, een squadron dat overigens indrukwkkende resultaten door de Tweede Wereldoorlog gekomen is, keert 314 naar Eindhoven terug om korte tijd later weer te gaan voor een AMF-oefening vanuit Bodø. En opnieuw deveren de Streaks met een Centaur door de fjorden van het Nordland. Deze zomer maakten de meesten voor het eerst kennis met het Noorse fenomeen: de Middernachtzon. 's Nachts tegen 12 uur brandt er nergens licht maar staat de zon gewoon aan de hemel, wel een beetje laag maar hij staat er nog. Even later begint de zon weer te klimmen en breekt er een nieuwe dag aan zonder dat het ooit donker is geweest zoals de gemiddelde gezonde Hollander toch wel gewend is. Vooral uitgaanstypen hebben er nogal last van want laat op de avond kan zo'n felle zon nogal pijnlijk in de ogen vallen. Een ander opvallend verschijnsel is bij goed weer de helderheid. Staande op een van de rotsen voor de kust zie je in de vertede Lofoten eilandengroep liggen en niemand zou daarvan wakker liggen als deze eilanden niet ruim 100 km ver  de Atlantische Oceaan in lagen, en dat vergeleken bij de maximale 10 km zicht bij erg goed weer bij ons in Holland. Okk qua vliegen zijn er wel enkele verschillen tussen Noorwegen en Nederland. Navigeren is soms gemakkelijk want als je eenmaal in het goede fjord zit word je van zelf naar het goede doel geleid maar je moet wel het juiste fjord kiezen en het weer moet ook meewerken. De wanden die je vindt langs je vliegpad naar je doel zijn gefabriceerd van